Udvikling på forbrugeradfærd

rcogm,rcdigital - 10/2/2015

Vi har taget et lille kig på, hvordan forbrugeren agerer i dag offline og online. Dette vil være startskuddet til en række input om, hvordan vi oplever hverdagens udvikling for vores kunder i forhold til fysiske butikker kontra online forretninger. Hvordan opfører vores forbrugere sig? Hvad siger tendenserne? Og hvordan kan vi styrke vores kunder, når de skal optimere deres salgsplatform – hvad enten den er fysisk eller digital?

Historisk set har vi altid enten købt flere eller udvidet eksisterende butikker, hvis vi ønskede at ekspandere vores forretning. Men i dag, hvor mere end halvdelen af forbrugerene researcher deres køb online, formindskes behovet da for faglige kompetencer i butikken?

Der er ingen tvivl om, at vi i højere og højere grad har brug for at indtænke online kommunikation i de fysiske butikker. Så vi skal både kigge på online brug i den fysiske butik, såvel som integration af de fysiske butikker i vores online handel.

Vi ved allerede at forbrugeren researcher sit køb online og statistikker for 2014 viser at flere er på internettet via en smartphone end via pc. Og husk på: Forbrugeren tager også mobilen med sig til butikken. Så det er vigtigt at skue fremad og se på vores mobiladfærd og anerkende at m-handel i fremtiden vil blive en af de vigtige platforme, der binder offline og online sammen.

Hvordan samler vi vores platforme?
Detailhandlen skal forholde sig til, at den stigende anvendelse af mobilen sætter nye krav til den måde online og offline fungerer sammen, og at der skal være overensstemmelse mellem kanalernes serviceydelser. Desuden er det vigtigt at sikre sig at online løsninger er mobiloptimerede; At hjemmesider og webshops tager udgangspunkt i primære mobilvaner og gøre det hurtigere, nemmere og mere inspirerende at handle detail via mobil. Samtidig skal vi hæve servicen i detailhandlen ved hjælp af smartphonen og derved skabe koblingen mellem online og offline.

I tidligere tider talte vi meget om, at vi skulle have en online strategi – det har vi ikke længere brug for. Vi har behov for én strategi: En kundeorienteret strategi, der binder alle kanaler sammen og i fællesskab engagerer kunderne på tværs af kanaler – offline såvel som online og skaber den gode kundeoplevelse.

Udvikling på forbrugeradfærd